layout-wrota-lipiec2014-tlo-kultura

kultura.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

czerwiec 2020
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

DKF „Klaps” w marcu

Plakat KLAPS 03.2020Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w marcowych projekcjach filmowych połączonych z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami prowadzonymi przez Dominika Nykla. W programie: 2 marca - BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ, reż. Hlynura Palmasona; 9 marca - MONOS, reż. Alejandro Landes; 16 marca - SERCE JAK LÓD, reż. Claude Sautet; 23 marca - JEZIORO DZIKICH GĘSI, reż. Diao Yinan; 30 marca - NĘDZNICY, reż. Ladj Ly. Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na pięć filmów będą dostępne w cenie 30 zł, a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł

Dystrybutorzy o filmach:

 

 

BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ, reż. Hlynura Palmasona
Produkcja: Dania, Islandia, 2019

Gatunek: dramat

Czas trwania: 109 min

„Biały, biały dzień” to osnuta islandzką mgłą historia żalu, zemsty i bezwarunkowej miłości. W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją – głosi islandzkie powiedzenie. W taki też dzień ginie żona byłego szefa policji, która spada w przepaść rozpędzonym samochodem. Mimo żałoby, stara się on zacząć wszystko od nowa i odpowiedzieć sobie na pytanie, kim teraz jest. Pewnego dnia odkrywa tajemnicę, która pierwszy raz od dawna wzbudzi w nim silne emocje. Od tej pory zrobi wszystko, żeby dowiedzieć się prawdy o ich wspólnej przeszłości...

Reżyser niezapomnianych, ekstrawaganckich Zimowych braci swoim drugim filmem potwierdza, że jest jednym z najzdolniejszych młodych twórców ze Skandynawii.  Biały, biały dzień – dojrzalszy, formalnie chłodny i zdystansowany, ale kipiący od tłumionych uczuć – to przenikliwy obraz zmagań z żałobą, a jednocześnie angażujące kino zemsty. Odtwórca głównej roli Ingvar E. Sigurðsson stworzył przekonujący portret wdowca żyjącego w potrzasku przeszłości, powoli osuwającego się w szaleństwo.

Nagrody:

MFF w Cannes 2019 - nagroda dla najlepszego aktora (sekcja Tydzień Krytyki); MFF w Transylwanii 2019 - najlepszy aktor.

MONOS, reż. Alejandro Landes

Produkcja: Argentyna, Holandia, Niemcy, Szwecja, Kolumbia 2019

Gatunek: dramat

Czas trwania: 102 min

Najlepszy Film London Film Festival 2019, kolumbijski kandydat do Oscara

Wilk, Lady, Rambo, Yeti, Bum-Bum, Smerf, Szwedka i Pies to nastoletni partyzanci pilnujący amerykańskiej zakładniczki gdzieś w górach w Ameryce Południowej,  pośród zjawiskowo sfilmowanych, soczystych i dzikich krajobrazów. Tajemnicza „Organizacja” daje im rozkazy przez radio, przydziela im krowę Shakirę, karabiny maszynowe do zabawy i pozwala na rytualne orgie po dniu ćwiczeń wojskowych. Kiedy przypadkowo ginie Shakira, zaczyna się walka o przywództwo w oddziale, który musi uciekać z gór do amazońskiej dżungli. Chaos i napięcie, które towarzyszyło nastolatkom zamienia się w brutalną walkę o przetrwanie w otoczeniu i nastroju przypominającym „Czas apokalipsy”. Zakładniczka wyczuwa szansę na ucieczkę, a oddział niszczy radio i tym samym kontakt z „Organizacją”. Młodzi rebelianci przypominający rozbitków z „Władcy much” zostają sam na sam ze swoimi demonami. Przedzierają się przez tropikalny las, a śmierć podąża za nimi…Hipnotyzującą atmosferę świetnie podkreśla ścieżka dźwiękowa Miki Levi.  „Monos – oddział małp” zrobił furorę na festiwalach Sundance (Specjalna Nagroda Jury) i Berlinale 2019, gdzie „The Guardian” ogłosił film „największym okryciem” i określił go jako „młodzieżowy Czas Apokalipsy”. Dzieło Alejandro Landesa było oficjalnym kolumbijskim kandydatem do Oscara.

prasa o filmie:

MONOS, okrzyknięty wydarzeniem ubiegłorocznego festiwalu Sundance film Alejandro Landesa, to dzieło ambitne, gęste od znaczeń i nawiązań, miejscami wirtuozerskie artystycznie i formalnie - Mateusz Demski, Interia.pl

Kinowy atak serca. Zdumiewający - Alejandro González Iñárritu 

Największe odkrycie Berlinale 2019 - The Guardian

Hipnotyzujący. Potężny nowy głos we współczesnym kinie - Guillermo del Toro

Przywołuje Kubricka, Malicka i Czas Apokalipsy Coppoli - Cinevue

 

SERCE JAK LÓD, reż. Claude Sautet

Produkcja: Islandia, Dania 2019

Gatunek: dramat

Czas trwania: 109 min

Stefan (Daniel Auteuil) i Maxim (André Dussolier) prowadzą warsztat lutniczy i w dziedzinie skomplikowanych napraw skrzypiec są prawdziwymi mistrzami. Obaj doskonale się rozumieją i uzupełniają - Stefan wie niemal wszystko o strojeniu i reperacjach, Maxim z kolei świetnie radzi sobie w sprawach biznesowych i organizacyjnych. Zgrany zespół stanowią też w sprawach miłosnych - Stefan ma skłonność do krótkich związków, z których z kolei Maxim - dzięki umiejętności lawirowania z prawdą - pomaga mu się uwolnić. Niespodziewanie w ich życiu pojawia się jednak piękna Camille (Emanuele Béart) - w młodej skrzypaczce od pierwszego wejrzenia zakochuje się Maxim, ale ona wybiera Stefana, który twierdzi jednak, że nie jest zdolny do uczuć. Znakomity, zrealizowany ze smakiem i skonstruowany precyzyjnie niczym utwór muzyczny „Serce jak lód” odczytano jako początek „drugiej młodości” Claude'a Sauteta. Ten niezwykle utalentowany reżyser, scenarzysta i krytyk muzyczny zasłynął w latach 70. z wieloznacznych portretów relacji międzyludzkich, ale po takich filmach jak „Max i ferajna” (1971), „Cezar i Rozalia” (1972) czy „Mado” (1976) lata 80. okazały się dla niego czasem twórczego kryzysu. Sautet niemal wycofał się z filmowego życia, by zabłysnąć znów po roku 1990. „Serce jak lód” nagrodzono Srebrnym Lwem w Wenecji, a nakręcony trzy lata później „Nelly i pan Arnaud” (1995) przyniósł Sautetowi Cezara za reżyserię i stanowił piękne zakończenie filmowej kariery twórcy.

JEZIORO DZIKICH GĘSI, reż. Diao Yinan

Produkcja: Chiny, Francja 2019

Gatunek: kryminał

Czas trwania: 113 min

Stylowy, poetycki kryminał neo-noir, będący prawdziwą ucztą dla zmysłów.

Główny bohater filmu Diao Yinana, którym jest gangster Zhou, wpada w poważne tarapaty. Po tym, jak omyłkowo zastrzelił policjanta, sam staje się ruchomym celem. Jedyną szansą dla mężczyzny jest ucieczka. Pomocy Zhou szuka u miejscowej prostytutki. To właśnie kobieta ma być jego łącznikiem ze światem. Zwłaszcza że nikomu oprócz niej nie może zaufać. W pogoń za bohaterem rusza bowiem nie tylko żądna zemsty policyjna jednostka specjalna, ale i skuszeni potencjalnym zarobkiem łowcy nagród, a w tle pojawia się również była żona mężczyzny.

W wielopoziomowym, pełnym retrospekcji kryminale Diao Yinana nic nie jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka. Reżyser skutecznie myli tropy, co rusz umiejętnie pogrywając z uwagą widza. „Jezioro Dzikich Gęsi”, podobnie jak poprzedni film chińskiego reżysera „Czarny węgiel, kruchy lód”, to stylowe kino neo-noir, w warstwie wizualnej mocno zainspirowane niemieckim ekspresjonizmem.

prasa o filmie:
Możliwość oglądania tak wysokiego artystycznego poziomu to rzadki przywilej.

Charles Bramesco, Little White Lies

Ożywczy, poetycki, dyskretnie genialny kryminał noir - David Ehrlich, indieWire

Pojedyncze kadry wyglądają wspaniale. Okraszone elektroniczną muzyką świetnie budują atmosferę - Radek Folta, Moviesroom.pl

Twórca ma oko do intrygujących detali, potrafi utkać z nich momenty czystej, wizualnej poezji - Michał Walkiewicz, Filmweb.pl

nagrody:
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy Operatorów Manaki Brothers - Srebrna Kamera 300 dla Donga Jinsonga

2019 - Stowarzyszenie Chińskich Krytyków Filmowych - najlepszy film

2019 - China Film Critics Association Awards - nagroda: Top 10 Films

2019 - Shanghai Film Critics Awards - nagroda: Top 10 Films

NĘDZNICY, reż. Ladj Ly

Produkcja: Francja 2019

Gatunek: dramat

Czas trwania: 104 min

Montfermeil, które pulsuje od napięć, gniewu i niepewności to miejsce, w którym nieustannie toczy się gra o lokalne wpływy. Niewinny psikus grupy dzieciaków, które dla żartu kradną małe lwiątko z miejscowego cyrku, może okazać się początkiem rewolucji.

Taki debiut zdarza się w kinie raz na kilka lat. Film w reżyserii Ladja Ly od swojej premiery na festiwalu w Cannes zachwyca krytyków i widzów na całym świecie. „Nędznicy” to jeden z najlepszych europejskich filmów minionego roku, prawdziwe odkrycie reżyserskie, nominowany do Oscara i Złotego Globu, zwycięzca Nagrody Jury w Cannes i laureat Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Odkrycie Roku, zdobywca 12 nominacji do Cezarów i trzech statuetek Lumières Awards, w tym dla Najlepszego Filmu, laureat dziesiątek nagród na festiwalach na całym świecie i wielki hit francuskich kin (ponad dwa miliony widzów).

głosy prasy:

Wielkie, bezkompromisowe kino! - Cineuve

Szalenie wciągający i autentyczny, rewelacyjna reżyseria! - Los Angeles Times

Trzymający w napięciu, wraz z którym rośnie puls. - Toronto Star

Doskonały film, który poruszy każdego. - Film Week

Drapieżny, mocny, pełen świeżości. - Rolling Stone

Zapiera dech do ostatniej minuty. - Variety

Szokujący, ekscytujący, fascynujący! - BBC.com

Załączniki:
Pobierz plik (plakaty filmow KLAPS-03.2020.JPG)plakaty filmow KLAPS-03.2020.JPG1330 kB


Podkarpacki Informator Kulturalny

 KIK 2017

Wirtualne Muzea Podkarpacia

Folklor Podkarpacia

Skarby Podkarpackie

Muzeum Podkarpackie w Krośnie

Skansen Karpacka Troja

Muzeum Kresow w Lubaczowie

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza

 

teatr-siemaszkowej-baner

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

 

e-bib2

pbc

przeszlosc