layout-wrota-lipiec2014-tlo-kultura

kultura.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

lipiec 2019
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

DKF KLAPS w kwietniu

Plakat KLAPS IV 2019Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w kwietniowych projekcjach filmowych połączonych z pofilmowymi dyskusjami. W programie: 1 kwietnia - KRAINA WIELKIEGO NIEBA, reż. Paul Dano; 8 kwietnia - GRANICA, reż. Ali Abbasi; 15 kwietnia - SOFIA, reż. Meryem Benm'Barek-Aloïsi; 29 kwietnia - MIRAI, reż.Mamoru Hosoda . Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.

 

Informacje dystrybutorów o filmach:

KRAINA WIELKIEGO NIEBA, reż. Paul Dano

Produkcja: USA 2018

Gatunek: dramat, romans

Czas trwania: 104 min.

Jeanette (Carey Mulligan) i Jerry (Jake Gyllenhaal) są tylko z pozoru szczęśliwym małżeństwem. Właśnie przeprowadzili się do domu na przedmieściach, ale w nowym miejscu czekają na nich stare problemy. Jerry po raz kolejny woli uciec, niż zmierzyć się z trudnościami. Kiedy wyjeżdża na kilka miesięcy gasić niebezpieczne pożary lasów, Jeannette zostaje sama z dorastającym synem. Zagubiona kobieta wdaje się w romans, który jednak tylko na chwilę pozwala jej poczuć się dziewczyną, jaką była kiedyś – szaloną, atrakcyjną i pełną życia.

Od czasu światowej premiery na Festiwalu w Sundance krytycy są zgodni co do tego, że choć „Kraina wielkiego nieba” to trzy genialne kreacje aktorskie, sercem filmu jest kreacja Carey Mulligan. Aktorka tworzy poruszająco szczery i wielopłaszczyznowy portret kobiety, która ma już dość udawania bycia idealną żoną i postanawia uwolnić się z pozornie tylko szczęśliwego związku. 

David Ehrlich z „Indiewire” stwierdził, że „ten film to czyste piękno”, a Owen Gleiberman obwieścił na łamach „Variety”, że „Paul Dano to urodzony filmowiec”. „Kraina wielkiego nieba” podbiła już najważniejsze światowe festiwale (Sundance, Cannes, Toronto, BFI London Film Festival i wiele innych), zbierając znakomite opinie.

Głosy prasy:

Carey Mulligan tworzy jedną z najlepszych, najbardziej szczerych i zniuansowanych kreacji w karierze. Aktorka dość konsekwentnie wybiera role kobiet, które odmawiają wzięcia na siebie wszystkiego, czym świat czy społeczeństwo chce je obarczyć. Włącznie z poczuciem winy. Jej „samolubna”, a tak naprawdę po prostu prawdziwa Jeanette jest sercem filmu.

Maja Staniszewska, WO Extra

Carey Mulligan w roli Jeanette jest fenomenalna, ten film należy do niej.

Iga Nyc, PANI


Pięknie, spokojnie prowadzona akcja, przeszyta emocjami kłującymi jak maleńskie igły. Nie da się oderwać wzroku.

Anna Zaleska, Harper’s Bazaar


Mocny i przejmujący… Paul Dano to urodzony filmowiec!

Owen Gleiberman, Variety


Boski! (...) Nie oderwiecie wzroku od Carey Mulligan w tym oszałamiająco pięknym debiucie reżyserskim Paula Dano.

David Ehrlich, Indiewire


Znakomity film i wielka chwila dla Carey Mulligan!

David Edelstein, New York Magazine

Spełniony artystycznie, poruszający film.

Brian Tallerico, RogerEbert.com

Jake Gyllenhaal i Carey Mulligan są fenomenalni.

Chris Nashawaty, Entertainment

Absolutnie imponujący!

Andrew Lapin, NPR

Gwiazda Carey Mulligan jeszcze nigdy nie świeciła tak jasno!

Matt Oakes, Silver Screen Riot

Ten film to prawdziwy klejnot.

Star Tribune


***

GRANICA, reż. Ali Abbasi
Produkcja: Szwecja, Dania 2018,
Gatunek: Fantasy, Thriller, Romans

Czas trwania: 101 min

Wyróżniony główną nagrodą sekcji Un Certain Regard podczas 71. MFF w Cannes,
nowy film jednego z najciekawszych duńskich reżyserów młodego pokolenia, Alego Abbasiego. Film był szwedzkim kandydatem do Oscara 2019.

„Granica” to porywająca adaptacja opowiadania pochodzącego ze zbioru „Papierowe ściany” Johna Ajvide Lindqvista, mistrza powieści grozy, autora bestsellerowej książki „Wpuść mnie”, na podstawie której powstał słynny horror „Pozwól mi wejść”.

Wymykająca się klasyfikacjom gatunkowym historia koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia, która wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy. To nie będzie zwyczajna love story… Na pewno nie.

Prasa o filmie:

Im mniejsza wiedza o tegorocznym zwycięzcy sekcji Un Certain Regard przed seansem, tym lepiej dla widza. Z drugiej strony twist, który przygotował nam szwedzki reżyser,

jest z gatunku tych karkołomnych pomysłów fabularnych, którymi zachęca się znajomych do zobaczenia filmu.

Krzysztof Bogumilski, Filmaster

Ekscytujący i inteligentny miks romansu, nordyckiego noir, kina społecznego i nadprzyrodzonego horroru. Już teraz można stwierdzić, że to będzie film kultowy.

Alissa Simon, Variety

Fascynuje swoją początkową osobliwością i rozwija się w złożoną, w pełni satysfakcjonującą opowieść, której wszystkie pozornie postrzępione, niezgrabne elementy ostatecznie pasują do siebie idealnie.

Allan Hunter, Screen International

Przejmujący dramat, głównie dzięki obojgu odtwórcom głównych ról, którzy doskonale sobie radzą pod sugestywnymi silikonowymi maskami wymagającymi czterogodzinnego makijażu.

Stephen Dalton, Hollywood Reporter

Trzymający w napięciu romans z dreszczykiem.

Sophie Monks Kaufman, Sight and Sound

Nagrody:

2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs - najlepszy reżyser (nagroda dla Aliego Abbasiego),

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – zwycięzca sekcji Un Certain Regard

2018 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepsze efekty specjalne (nagroda główna),

2018 - Norweski Międzynarodowy Festiwal Filmowy – nagroda krytyków

2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Jerozolimie – nagroda specjalna dla najlepszego filmu zagranicznego

2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – CineVision Award (nagroda główna dla reżysera Aliego Abbasiego)

2018 - Międzynarodowy Festiwal w Hamptons – konkurs główny, nagroda specjalna dla głównych aktorów (Evy Melander, Eero Milonoffa)

2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Los Angeles – najlepszy film 2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cork (Irlandia) – Spirit of the Festival Award (nagroda główna)

***

SOFIA, reż. Meryem Benm'Barek-Aloïsi
Produkcja: Francja, Katar 2018

Gatunek: dramat

Czas trwania: 80 min

Współczesne Maroko, gdzie tradycja miesza się z nowoczesnością. Dwudziestoletnia Sofia mieszka z rodzicami w Casablance. Jest w ciąży, ale nawet sama przed sobą nie chce się do tego przyznać. Seks pozamałżeński jest w jej kraju karany więzieniem. Sofia musi podjąć decyzje, które uratują honor jej rodziny i zaważą na całym jej życiu.

Reżyserka Meryem Benm'Barek-Aloïsi, niczym Asghar Farhadi pokazuje obraz społeczeństwa przez pryzmat problemów i lęków swoich bohaterów. Choć życie Sofii determinuje miejsce urodzenia, to dziewczyna znajduje w sobie siłę, by pokierować swoim życiem.

Film otrzymał Nagrodę za najlepszy scenariusz w sekcji Un Certain Regard
na MFF Cannes 2018

***

MIRAI, reż.Mamoru Hosoda

Produkcja: Japonia 2018

Gatunek: animacja

Czas trwania: 100 min

Jest to pierwszy japoński film animowany, który miał swoją premierę podczas

Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie spotkał się z entuzjastycznym

odbiorem międzynardoowej publiczności i mediów. Nominowany m.in. do Złotego

Globu oraz Nagrody Satelity.

„Mirai” to intymna opowieść o rodzącej się zazdrości, która wdziera się w życie

5-letniego Kuna wraz z pojawieniem się w domu młodszej siostry, Mirai.

Reżyser stworzył fabułę obserwując zachowania własnego syna. Do rzeczywistości, tak

samo jak w poprzednich produkcjach, wprowadził warstwę magiczną: Kun odkrywa,

że w ogrodzie za domem może podróżować w czasie - wyrusza do przyszłości na spotkanie z nastoletnią już Mirai i do przeszłości, gdzie spotyka matkę w czasach jej dzieciństwa i odkrywa w niej równie krnąbrną, co w sobie naturę, oraz dziadka, miłośnika motocykli i żołnierza. Dowiaduje się także, że rodzinne mity to niekoniecznie tylko opowieści. Hosoda miesza porządki czasowe, nieoczekiwanie przenosi bohaterów z jednej przestrzeni w drugą i miksuje wyobraźnię z tu i teraz - w tym wszystkim bardzo sprawnie prowadzi widza przez doświadczenia różnych pokoleń. Reżyser przyznaje, że jego intencją było stworzenie dzieła chłonącego to, co dzieje się wokół: japońskie społeczeństwo wydaje się być zaprojektowane dla dorosłych, a „Mirai” ma przypomnieć, że dzieci też są jego częścią i nie należy o nich zapominać.

prasa o filmie:

„Jest jak marzenie bardzo mądrego dziecka.”

Bilge Ebiri, New York Times

„Mirai stawia Hosodę w czołówce japońskiego przemysłu filmowego.”

Phil Hoad, The Guardian

„Bardzo japoński i całkowicie uniwersalny.”

Joe Morgenstern, Wall Street Journal

„Podobnie jak Hayao Miyazaki, za którego następcę jest uważany, Hosoda opowiada

historię oczami dziecka, a obawy są nieodłączną częścią tego punktu widzenia.”

Emily Yoshida, New York Magazine

„Słodki widok świata z perspektywy dziecka.”

Leslie Felperin, Hollywood Reporter

 

Załączniki:
Pobierz plik (plakaty-KLAPS-IV-2019.jpg)plakaty-KLAPS-IV-2019.jpg1327 kB


Podkarpacki Informator Kulturalny

 KIK 2017

Wirtualne Muzea Podkarpacia

Folklor Podkarpacia

Skarby Podkarpackie

Muzeum Podkarpackie w Krośnie

Skansen Karpacka Troja

Muzeum Kresow w Lubaczowie

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza

 

teatr-siemaszkowej-baner

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

 

e-bib2

pbc

przeszlosc