layout-wrota-lipiec2014-tlo-kultura

kultura.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

wrzesień 2019
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

25. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe

reklama RSKZakończyła się pierwsza część 25. Rzeszowskich Spotkań Karnawałowych. Podczas pięciu dni na odwiedzających Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie czekało aż 11 wydarzeń, a każde z nich było spotkaniem ze Sztuką przez duże S. W programie imprezy znalazły się m.in. gościnne występy teatrów z różnych części Polski, debiut młodych twórców kultury i wyjątkowe koncerty. Tegoroczne jubileuszowe Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe są też okazją do zaprezentowania szerszej publiczności nowych inicjatyw „Siemaszki”.

Gwiazdy teatru i filmu, czyli występy obcych scen

Zgodnie z tradycją Rzeszowskich Spotkań Karnawałowych w weekend 8–10 lutego na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbyły się gościnne występy teatrów z różnych części Polski. W tym roku rzeszowska publiczność mogła zobaczyć spektakle z repertuarów warszawskiego Och Teatru, krakowskiego Teatru „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego oraz Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.

8 lutego rzeszowska scena należała do Och Teatru. Sztuka Igora Sawina pt. „Kto nas odwiedzi” rozgrywa się nocą w starym zamku, który nawiedzają duchy. Ich pochodzenie jest zagadką. Czy lata temu mąż pani domu umarł śmiercią naturalną? a może któryś z jego przyjaciół ma z tym coś wspólnego? Czy tajemnica się wyjaśni? Ta sztuka to dwie brawurowe, popisowe partytury dla dwójki aktorów, a na scenie wspaniałe osobowości: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek. Reżyserem jest Cezary Tomaszewski, autor sławnej

autorskiej wersji operetki Lehara „Wesoła wdówka”, wystawionej w Wiedniu, w której obsadził cztery polskie sprzątaczki.

Dzień później na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej zrobiło się tłoczno. Spektakl „Czego nie widać” w wykonaniu 18(!) aktorów krakowskiego Teatru „Bagatela” to realizacja sztuki Michaela Frayna, która od 35 lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem na scenach całego świata. O jej międzynarodowej popularności zdecydowała tematyka, czyli ekscytujące kulisy powstawania spektaklu. Akcja rozpoczyna się od pokazania próby generalnej. Na scenie panuje istny chaos – począwszy od złej organizacji, a skończywszy na rozpadającej się scenografii. Niekończące się błędy i kaprysy aktorów sprawiają, że premiera stoi pod dużym znakiem zapytania.

Widzowie, którzy wybrali się do teatru 10 lutego mogli podziwiać brawurowy popis znanej ze szklanego ekranu Anny Guzik-Tylki. Spektakl „Singielka” w reżyserii Jacka Bończyka aktorka zagrała 130 razy przy pełnej widowni. Kilka lat po tym, jak widzowie poznali Alicję – estradową wokalistkę, szamo­czącą się w sidłach samotnego istnienia – Teatr Polski w Bielsku-Białej przedstawia jej dalsze losy. Akcja „Singielki 2, czyli Matki Polki” rozgrywa się jakiś czas później, kiedy w życiu Alicji zaszły wielkie zmiany. Jest obecnie mężatką, a do tego mamą rocz­nych bliźniaczek. Głód sceny i brak możliwości spełniania marzeń w połączeniu z przymusem wykonywania domowych obowiązków, sprawią, że Alicja będzie chciała wrócić do swojego dawnego świata, za którym tęskni. Konfrontacja Pani Piosenkarki z Matką Polką wydaje się więc nieunikniona.

„WINO–ONA–ŚPIEW” – wyjątkowe koncerty w Foyer teatru

Po każdym ze spektakli Foyer Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zamieniało się w salę koncertową.

W piątek 8 lutego sympatyków nastrojowych brzmień bawiła rzeszowska artystka Dominika Kobiałka. Kojarzona głównie z rockowym nurtem piosenkarka, zaprezentowała się z nieco innej strony. Podczas jej recitalu usłyszeliśmy starannie dobrany i niebanalny repertuar złożony z utworów rodzimych i zagranicznych artystów. Na scenie wystąpiła razem z pianistą Tomaszem Drachusem.

9 lutego tuż po spektaklu „Czego nie widać” w „Siemaszce” odbył się koncert Domarski Kwartet + Magda Skubisz. Ona to pochodząca z Przemyśla wokalistka, która swój czas poświęca muzyce i pisaniu powieści. Zawodowo zajmuje się emisją głosu i współpracuje z rzeszowskimi teatrami. Grupa muzyków jazzowych swój występ podzieliła na dwie części. W pierwszej Stanisław Domarski z zespołem wykonali znane swingowe numery. W drugiej muzycy zabrali publiczność w podróż w czasie od okresu dwudziestolecia międzywojennego do XX wieku.

Z dwóch części składał się także recital piosenki aktorskiej w wykonaniu Małgorzaty Pruchnik-Chołki, który zaprezentowano 10 lutego. Aktorka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, znana m.in. z brawurowo zagranej i zaśpiewanej roli Edith Piaf, wprowadziła publiczność w świat kobiecych namiętności, tęsknot i wzruszeń. Wykonała piosenki z repertuaru artystek, które odegrały ważną rolę w jej życiu (m.in. Łucji Prus, Miry Kubasińskiej czy wspomnianego paryskiego „wróbelka” Edith Piaf), jak również nowe inspiracje (m.in. teksty Agnieszki Osieckiej i utwory śpiewane przez Katarzynę Groniec). Wszystko przy akompaniamencie fortepianu, na którym zagrał Tomasz Jachym. Wisienką na torcie byłqa piosenka nigdy nieprezentowana na scenie. To, jak dotąd, owiany tajemnicą utwór rodem z Rzeszowszczyzny.

Rzeszowski teatr stawia na młodych!

Wydarzenia, które otworzyły tegoroczne RSK – czytanie performatywne oraz spektakl „Igraszki z Szekspirem” – to ukłon w stronę młodości i świeżego spojrzenia na sztukę.

  1. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe 7 lutego zainaugurowało czytanie performatywne nowej, bo powstałej zaledwie przed kilkoma miesiącami, sztuki Michała Kurkowskiego pt.„Bracia”. To oparta na autobiograficznych wątkach historia rozpadu relacji pomiędzy trzema braćmi i prób ich odbudowania. Punktem wyjścia jest śmierć ojca rodzeństwa. Czy spotkanie, podczas którego dorośli mężczyźni mogliby rozpocząć odbudowę relacji, ma szansę zakończyć się sukcesem? Szczególnie kiedy jeden z braci rezygnuje z udziału w nim (pozostali też nie mają ochoty się spotkać), a drugi planuje rozliczyć się ze spraw związanych ze spadkiem? Czytanie w wykonaniu pięciu aktorów wyreżyserowała studentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Karolina Szczypek.

8 lutego na deskach Szajna Galerii zadebiutowała Młoda Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie złożona z pasjonatów o dużych zdolnościach aktorskich. Dziewięć osób – uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 13 w Rzeszowie, Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego przy WSIiZ w Rzeszowie i I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie – wcieliło się w role, z którymi od przełomu XVI i XVII w. na deskach teatrów całego świata mierzą się profesjonalni aktorzy. „Hamlet” czy „Romeo i Julia” to bynajmniej nie igraszki, ale tytuły pod którymi kryją się dobrze znane, choć wciąż odkrywane na nowo historie pełne miłości, śmierci, zawiści, zbawiennej lub zgubnej namiętności, a także żądzy władzy i zemsty. Spektakl jest kompilacją fragmentów obu dramatów, które dzięki ciekawemu zestawieniu i młodzieńczemu odczytaniu tworzą nową jakość. Jak podkreśla opiekunka artystyczna grupy – aktorka rzeszowskiego teatru i pedagog, Barbara Napieraj – młodzi ludzie nie tylko grają wyznaczone im postacie, ale są też właściwymi twórcami przedstawienia. Wkład ich przemyśleń i uwag w jego końcowy kształt jest bowiem ogromny. Sztuce towarzyszą utwory z najbardziej zaskakującej płyty brytyjskiego piosenkarza Stinga.

Na tym nie koniec, czyli Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe na bis…

28 lutego w rzeszowskim teatrze odbędzie się uroczysty finał pierwszej edycji Teatralnego Speed Datingu, na który w ramach nowej inicjatywy Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie – Sceny Nowej Dramaturgii – zjadą się artyści z całej Polski. Do współpracy zaproszeni zostali reżyserzy i reżyserki z co najmniej dwoma realizacjami teatralnymi na koncie oraz autorzy i autorki tekstów dramatycznych, prozy, reportaży, poezji. Celem wydarzenia będzie stworzenie platformy umożliwiającej nowe twórcze spotkanie, dyskusję, wymianę i wzajemną inspirację każdej ze stron. W ramach Teatralnego Speed Datingu, twórcy dobiorą się w pary realizatorskie i przez 24 godziny będą pracowali nad wspólną wizją spektaklu, który będzie miał szansę zaistnieć na deskach rzeszowskiego teatru. Finałem tego spotkania będzie publiczne przedstawienie nowo powstałych koncepcji realizacyjnych przez pracujące nad nimi duety artystyczne. Ich pomysły dalej rozwijać się będą w ramach Sceny Nowej Dramaturgii, a wybrane projekty zaprezentowane zostaną także w formie otwartych słuchowisk, instalacji teatralnych czy czytań performatywnych. Kuratorami SND są reżyserka Martyna Łyko oraz krytyk teatralny i dziennikarz Witold Mrozek.

Teatr im. Wandy Siemaszkowej z karnawałem pożegna się też muzycznie. W Foyer odbędzie się koncert Pawła Kaczmarczyka nazywanego objawieniem polskiego i europejskiego rynku jazzowego. Znakomity pianista i kompozytor ceniony jest przede wszystkim za kreatywność i dojrzałą technikę.

Wcześniej, przybyli do Foyer goście wezmą udział w finisażu niezwykłej wystawy „RZE design”. Cieszyć i zaskakiwać ich oczy będzie ultranowoczesna sztuka użytkowa – to prace dyplomowe słuchaczy studiów podyplomowych kierunku Wzornictwo Przemysłowe i Druk 3D Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, pod kierunkiem dr. sztuk Krzysztofa Gronia.



Podkarpacki Informator Kulturalny

 KIK 2017

Wirtualne Muzea Podkarpacia

Folklor Podkarpacia

Skarby Podkarpackie

Muzeum Podkarpackie w Krośnie

Skansen Karpacka Troja

Muzeum Kresow w Lubaczowie

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza

 

teatr-siemaszkowej-baner

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

 

e-bib2

pbc

przeszlosc